dijous, 10 de març del 2011

LA NOSTRA RECERCA: UN MÓN DE PLANTES


INTRODUCCIÓ
 
La botànica és la ciència que estudia les plantes i la persona que s’hi dedica s’anomena botànic/a.
Ja en saps molt de botànica. Segurament recordaràs que les plantes són éssers vius autòtrofs, creixen durant tota la seua vida, són immòbils, viuen arrelades a terra i són el començament de tots els processos de la vida.
Però per ser un botànic de veritat cal fer el que fan els botànics i per això es proposa aquest treball d’investigació.
Primer classificarem un arbre, un arbust i una herba del nostre entorn més pròxim. Després, sabrem que la diversitat es la conseqüència de les diferents adaptacions de les plantes a les característiques físiques i climàtiques dels llocs on viuen. En tercer lloc, investigarem sobre els usos de les plantes citades. I finalment, conèixer un poc més la nostra cultura mediterrània en quan a la vegetació.

Endavant.

TASQUES
Mitjançant el treball en grup aneu a treballar diferents aspectes de les plantes. Per això, cal que us dividiu en quatre grups on cadascun d’ells es farà càrrec d’una especialitat on assumireu el vostre rol, el vostre paper com a investigadors. Els quatre grups d’investigació són:
  • Botànica
  • Ecosistemes
  • Usos
  • Costums populars
Les tasques que heu de fer cadascun dels grups són contestar a les següents preguntes:
ESPECIALISTES EN BOTÀNICA:
Heu d’investigar:
  • Nom de la planta (diferents noms segons el lloc), nom científic (per què?).
  • Llocs on es poden trobar amb més freqüència ( per exemple clima mediterrani costaner, Desert de les Palmes...).
  • Hàbitat o medi en què viu una planta. (per exemple ombria, terrenys arenosos...)
  • Classifica-la segons les fulles, flors, arrels, o d’altres.
  • Característiques per a poder reconèixer-la.
  • Dibuix/os o fotografia/es.
  • Època o període de floració.
  • Tipus de reproducció.
Planteu alguna llavor i tingau cura d’ella (si és el cas)
ESPECIALISTES EN ECOSISTEMES:
Heu d’investigar:
  • Tipus d’ecosistema on es troben (terrestre, aquàtic, humanitzat...)
  • Components principals (tipus de sòl ,d’ aigua...)
  • Factors que influeixen (temperatura, hores de llum o lluminositat, altitud, humitat, salinitat, pH, quantitat de precipitacions...)
  • Accions humanes (beneficioses o perjudicials).





Planta:
Tipus d’ecosistema Components principals Factors que influeixen Accions humanes que influeixen













  • Dibuixa un cartell de l’ecosistema.
ESPECIALISTES EN USOS:
Heu d’investigar:
  • Quins usos té (alimentari, medicinal, construcció, tèxil...).
  • Quines són les parts útils de la planta (arrels, tija, fulles...).
  • De quina manera s’utilitza (cuit, cru, fermentat, infusió, mesclat...)
  • Quin procés s’utilitza.

PLANTA:
USOS PART DE LA PLANTA DE QUINA MANERA S’UTILITZA PROCÉS EMPRAT









































ESPECIALISTES EN COSTUMS POPULARS:

Heu d’investigar:

  • Cançons, dites, poesies, contes, obres d’art dedicades a aquesta planta.
  • Supersticions, simbolismes, logotips d’on i per què.
  • Curiositats.
  • D’altres troballes interessants.


PROCÉS

  1. CADASCUN DELS EQUIPS BASE TRIARÀ D’UN LLISTAT DOS ARBRES, DOS PLANTES I DOS HERBES PER A FER EL TREBALL D’INVESTIGACIÓ.
  2. DELS EQUIPS BASE DE LA CLASSE ES FORMARAN QUATRE GRUPS D’EXPERTS ON CADASCUN D’ELLS ES FARÀ CÀRREC D’UNA ESPECIALITAT I CALDRÀ QUE ASSUMISCA EL ROL CORRESPONENT A EIXE TREBALL D’INVESTIGACIÓ.
El procés que tots els grups cal que segueixquen és el següent:
    • Assumir el rol del grup concret.
    • Tindre clares les tasques a portar endavant. Fonts d’informació, presentació, apartats, presa de decisions...
    • Cada membre sols PRENDRÀ NOTA del seu arbre, la seua planta i la seua herba.
    • Ser conscients que esteu realitzant un treball en equip on tots sou importants i cal que tots col·laboreu.

3. CADA GRUP D’EXPERTS EN CONCRET HA D’ACONSEGUIR:

* BOTÀNICA:
- Elaborar una fitxa que arreplegui la màxima informació científica i útil de la planta d’estudi.
- En el cas que siga possible, cultivar la planta a classe i tenir-ne cura d’ella.
* ECOSISTEMES:
- Fer la grella que teniu en l’apartat de les tasques realitzant una recerca a Internet, biblioteca, llibres...
- Fer un cartell de l’ecosistema.
* USOS:
- Reomplir la graella realitzant una recerca.
* COSTUMS POPULARS:
- Fer una investigació mitjançant llibres, Internet, la família, veïns, coneguts... per tal de respondre a les preguntes proposades a l’apartat de tasques, i elaborar un artícle.

  1. AL FINALITZAR EL TREBALL APORTARAN AL SEU EQUIP BASE DE CLASSE ELS RESULTATS DE LA SEUA INVESTIGACIÓ I TOTS JUNTS ELABORARAN UN DOSSIER COMPLET DE L’ARBRE, DE LA PLANTA I DE L’ HERBA TRIADES A L’INICI.
Cal afegir sempre bibliografia i llocs web emprats.
  1. POSTERIORMENT CADASCUN DELS GRUPS BASE REALITZARÀ UNA PRESENTACIÓ DE LA SEUA INVESTIGACIÓ A LA RESTA DE MEMBRES DE LA CLASSE O D’ALTRES CLASSES.


CONCLUSIONS

En aquesta WEBQUEST esperem que t’ho hagis passat d’allò més bé alhora que coneixes i valores el món de les plantes. Mitjançant la xarxa , els ordinadors, les webs i altres fonts d’informació escrites i orals haureu pogut aprendre tan o més que treballant amb un sol llibre. Som part de La Nostra Mediterrània i la seua cultura. I segurament ara tindrem molt a dir respecte el món de les plantes: quines són, on es troben, per a què serveixen i què representen. I no vos oblideu de contar-ho.

LLISTAT DE PLANTES:
- Arbres: Olivera, garrofera, ametller, taronger, pi, carrasca, roure, surera, xop, palmera, lledoner.
- Arbusts: Margalló, coscoll, argilaga, ginebre, llentiscle, esbarzer.
- Plantes: Posidònia, romer, espígol, timonet, fenoll marí, saboritja, jonc, heura, senill, vesc.






AVALUACIÓ

EXCEL·LENT MOLT BO BO
Utilització d’Internet Utilitza els cercadors, captura imatges i consulta les webs adequades, de forma àgil i precisa. Utilitza les webs aportades de manera adequada. Necessita suport i ajudes per tal de navegar per les web.
Elaboració de les tasques de cada grup. Han obtingut un treball concís, concret i clar amb fotografies adequades i complet. Han elaborat amb eficàcia el productes que calia obtenir. Intenten elaborar i resoldre les tasques encomanades.
Presentació del treball a classe Presentació molt clara, preparada amb els continguts importants. Bona presentació i bona expressió. Presenten els continguts claus.
Organització del grup Treball grupal perfecte, bona interrelació, ajuda mútua i respecte entre els membres Bona organització dins del grup on s’han complit les tasques individuals. Bona organització dins del grup on s’han complit les tasques individuals.
Esforç Molt motivats i participatius fent més enllà del que es demanava. Molt motivats i participatius fent més enllà del que es demanava. Treball de mínims. Senzillament s’ha fet el que es demanava.





5 comentaris: